Om dataspill og teknologi

Dataspill er en stor og viktig del av barn og unges hverdag. Nesten alle barn i Norge spiller dataspill.

Betegnelsen dataspill brukes i dag om alle former for digitale spill, enten det er TV-spill med spillkonsoller, spill på data, nettbrett eller mobil.

I Barn og medier-undersøkelsen 2016 og Foreldre om barn og medier 2016 kan du lese mer om hvilke spill barn i ulike aldersgrupper spilte mest av.

Spillplattformer og teknologi

Spillkonsoller. I dag er det hovedsakelig tre aktører på det norske konsollmarkedet. Disse er Sony med sine PlayStation-maskiner, Microsoft med Xbox og Nintendo med sine spill. Blant norske barn og ungdom oppgir 8 av 10 gutter i alderen 9-16 år at de spiller konsollspill, mot omtrent 4 av 10 jenter (Barn og Medier 2016).

Spilling på PC foregår ofte med mus og tastatur, men det er også mulig å bruke kontrollere og andre styremekanismer. Steam er den største digitale spillbutikken på PC og fungerer i tillegg som en digital plattform hvor spillere kan kommunisere med venner, diskutere med andre og lese om spill. Spill på PC kan være mer krevende for foreldre å følge med på da det ikke har like strenge krav til aldersmerking som konsoller og mobile plattformer. Spill på PC er populært både blant gutter og jenter i Norge. Omlag 5 av 10 jenter og 6 av 10 gutter oppgir at de spiller på PC (Barn og Medier 2016).

Mobil og nettbrett. 8 av 10 norske barn i alderen 10 år har tilgang på egen smarttelefon (Barn og Medier 2016). Det er derfor ikke så rart at spilling på mobilen er populært blant norske barn og unge. Mobilspill er lett tilgjengelige, enkle å komme i gang med og ofte gratis. Selv om mange mobilspill i utgangspunktet er gratis, er det vanlig at spilleren blir tilbudt digitale varer som koster ekte penger. For de yngste kan dette være forvirrende og noe som det er viktig for foreldre å sette grenser og følge med på. Subway Surfers, HayDay, og Clash of Clans er noen eksempler på populære mobilspill blant norske barn (Barn og Medier 2016).   

Virtual reality eller virtuell virkelighet er en teknologi som gir spilleren inntrykk av å være fysisk tilstede i en virtuell verden. Opplevelsen skapes ved bruk av spesielle VR-briller som inneholder to små skjermer. Sanseinntrykket skjermene skaper sammen lurer hjernen til å tro at innholdet er ekte, selv om brukeren egentlig vet at det ikke er ekte. Teknologien er mest kjent for sin bruk innenfor spillverdenen, men brukes også til helt andre formål slik som opplæring og simulering i arbeidslivet.

Eksempler: Playstation VR, Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear VR.

Populære dataspill

Det finnes veldig mange spillsjangre og det kan til tider være vanskelig å vite hva som skiller det ene fra det andre. Her er noen spillsjangre som er populære blant barn og ungdom i Norge.

Skytespill (FPS – First person shooter)

Her har spilleren ofte rollen som soldat i ulike krigssituasjoner. Du spiller kortere kamper med opptil 100 andre spillere på kart med fastsatte tidsbegrensninger. Målet er å beseire fiender og fullføre oppdrag som å ta over militærbaser eller redde gisler. Spillene har høye krav til koordinasjons- og reaksjonsevner, og er ofte konkurransepregede. Selv om sjangeren inneholder mye skyting, kan voldsinnhold og realisme variere stort fra spill til spill.  

Eksempler: Fortnite, Counter-Strike: GO, PlayerUnknown’s Battlegrounds, Overwatch, Call of Duty og Battlefield.

Fotballspill

Spillserien FIFA har I mange år vært en av de mest populære spillene blant norske barn og unge. Spillene har som mål å lage en realistisk etterligning av fotball og kommer årlig med en ny utgave for å oppdatere både mekanismer, spillere og divisjoner.

MOBA – Multiplayer Online Battle Arena

Spillene går ut på at to lag med fem spillere på hvert lag spiller kamper mot hverandre. Spillets hovedmål er å ødelegge motstanderlagets base. Spillene er satt til et fantasiunivers hvor spilleren ser det som utspiller seg ovenfra og ned. Kampene varer omtrent 40 minutter og krever at du samarbeider, fører dialog og har gode strategiske evner. Spillene er svært konkurransepregede og har et stort fokus på rangering.

Eksempler: League of Legends, DOTA 2

Minecraft

Dette spillet blir ofte sammenlignet med leken som foregår i sandkassen eller med Lego. Når du spiller bruker du byggeklosser og forskjellige komponenter for å lage alt fra møbler til å gjenskape historiske monumenter. Selv om spillene stort sett er kjente for kreativ utfoldelse, kan de også ha muligheter for utforskning og kamp mot monstre eller andre spillere.

Sosiale nettverksspill

Dette er en sjanger som blander sammen mekanismer fra sosiale nettverk og dataspill. Spilleren representeres i form av en figur og kan delta i spillaktiviteter. Spillene er gratis, men for å utvikle seg raskere eller få tilgang på bestemte gjenstander må man betale mindre summer. Denne sjangeren er populær blant jenter i alderen 9-11 år.  

Eksempler: Momio og MovieStarPlanet.

 

 

Refleksjonspørsmål

  • Mange familier opplever at uenighet rundt spilling er en kilde til konflikt hjemme. Krangler dere om spill hjemme hos deg?
  • Hvilke bekymringer har dere om spill i deres familie?