Nesten alle barn har spill som hobby

For noen er dataspill tidsfordriv. For andre er det en viktig fritidsaktivitet de bruker mye tid på.

Som alle andre hobbyer er dataspill en kultur med egne aktiviteter, språk, kjendiser og historie. Ofte handler det om å være en del av et større miljø hvor de lærer, skaper og utveksler informasjon. Utfordringen hjemme er ofte at det er et relativt nytt fenomen, og en hobby det er vanskeligere for foreldre å være en aktiv del av.

Nesten alle spiller dataspill

I Norge spiller 63 prosent av jentene og 96 prosent av guttene i alderen 9-18 år spill. Selv om de fleste barn og unge spiller, er det forskjeller i hva slags spill og plattformer som tas i bruk, samt hvor mye tid og penger som legges i det. Jenter er svært aktive på smarttelefoner og nettbrett, mens guttene foretrekker å spille på konsoller som Xbox, Playstation og Nintento. PC-plattformen er derimot mer kjønnsnøytral, men det er en stor overvekt gutter som driver med E-sport.

Les også: Hvor mye spiller barn og deres spillvaner.

E-sport generasjonen

De siste årene har dataspill i formalisert form for konkurranse eller prestasjonsutøvelse, kalt E-sport, eksplodert både her hjemme og internasjonalt.

Spillturneringer i E-sport har akkurat som på en fotballkamp på TV, egne eksperter som kommenterer spillene. Turneringene sendes direkte via strømmetjenester som spesialiserer seg på dataspill og har mulighet for livechat.  

Globalt er det i løpet av 2017 snakk om et publikum på over 385 millioner mennesker. Den største kontinuerlige begivenheten for E-sport i Norge i dag er Gamer.no sin liga (Telenorligaen), som involverer nærmere 1600 spillere i de fem spillene Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, StarCraft ll, Dota 2 og Hearthstone: Heroes of Warcraft.

Som i annen lagidrett er de profesjonelle spillerne organisert i lag som trener sammen. I tillegg er det vanlig at laget dekker eventuelle reiseutgifter og utbetaler faste lønninger. Spillerne spiller om en vinnerpott, som kan være alt fra mindre gaver til store pengebeløp. Premiene kommer ofte fra sponsorer, spesielt elektronikkprodusenter, samt salg av billetter og betalingsløsninger for direktestrømming. Enkelte internasjonale arrangementer kan trekke flere millioner seere. Turneringer som The Invitational (Dota ll) og World’s (League of Legends) trekker normalt veldig mye folk, og finalen holdes på store stadioner og arenaer.

Let’s Play og strømming

Let’s Play er navnet på en videosjanger på YouTube der spillere gjør opptak av egen spilling mens de kommenterer det som skjer på skjermen. Konseptet tok av rundt 2010 da grøsserspill fikk en ny renessanse, og enkelte dokumenterte den virtuelle opplevelsen. Dette ble fort en stor suksess og flere sjangre kastet seg på bølgen. Enkelte spillere har blitt så populære at de kan leve av ”Let’s Play”, og jobber på fulltid med å levere innhold til sine tilhengere. Svenske ”Pewdiepie” er størst i verden med over 60 millioner følgere. Det finnes også mange norske YouTubere som lager denne typen videoer på norsk. Noen av de mest kjente er Noobwork, Addexio og Truls.

LAN/datatreff

Mesteparten av dagens spilling foregår online, men for mange er det viktig, og ikke minst sosialt, å sitte sammen med andre og spille. Under et LAN møtes spillere og kobler datamaskinene sine til et lokalt nettverk. De aller største datatreffene kan samle flere tusen spillere under samme tak, som ved The Gathering på Hamar, og er en viktig del av spillkulturen i Norge.

Hvordan er det være profesjonell gamer?

Zach Noe, kjent som som Aphromoo, er profesjonell gamer. I dette intervjuet snakker han og faren om livet med en profesjonell gamer-sønn, og gir tips til andre foreldre.

 

 

 

Refleksjonspørsmål

  • Mange synes at datspill er en sosial aktivitet. Hva synes dere?
  • Er dataspill en aktivitet på linje med andre firtidsaktiviteter?